Mecaz-ı Mürsel (Ad Aktarması) Sanatı


Benzetme amacı olmadan bir sözün, başka bir söz yerine kullanılmasına mecaz-ı mürsel denir.
Bu söz sanatında iki sözcük arasında parça - bütün, neden - sonuç, iç - dış, sanatçı - eser, soyut - somut ya da başka bir çağrışım ilişkisi bulunur. Bu söz sanatında iki sözcük arasında herhangi bir yönden benzerlik ilişkisi söz konusu değildir.
Örnekler:
“Bir zamanlar bu gazetede usta kalemler vardı.” (parça – bütün ilişkisi)
Burada usta kalemlerden kasıt usta yazarlardır.
“Gökten bereket yağıyor.” (neden – sonuç ilişkisi)
Burada gökten yağan bereket sözüyle yağmur kastediliyor.
“Bu depoyla İzmir’e kadar gideriz.” (iç – dış ilişkisi)
Burada depo sözüyle deponun içindeki benzin kastediliyor.
“Bir haftadır Yaşar Kemal’i okuyorum.” (sanatçı – eser ilişkisi)
Burada kastedilen yazarın (Yaşar Kemal) kendisi değil eseridir.
“Gençlik, kafası ve yüreğiyle ülkemizin geleceğidir.” (soyut – somut ilişkisi)
Burada gençler (somut) yerine gençlik (soyut); düşünce (soyut) yerine kafa (somut); cesaret (soyut) yerine yürek (somut) kullanılmıştır.

EN ÇOK OKUNANLAR

Faruk Nafiz Çamlıbel “Sanat” Şiir İncelemesi

Yahya Kemal Beyatlı “Sessiz Gemi” Şiir İncelemesi

Cahit Sıtkı Tarancı “Otuz Beş Yaş” Şiir İncelemesi

Necip Fazıl Kısakürek “Kaldırımlar” Şiir İncelemesi

Ahmet Haşim “Merdiven” Şiir İncelemesi